Geschiedenis
Een parel van het Belgisch luchtvaartgeschiedenis
Het SV-4 dubbeldekkervliegtuig, ontworpen door de Belgische luchtvaartpioniers Stampe & Vertongen in Antwerpen, ontstond in de vroege jaren 1930 als een toer- en opleidingsvliegtuig. Aanvankelijk diende de SV-4A als geavanceerde aerobatische trainer, die al snel werd opgevolgd door de SV-4B, met herontworpen vleugels en aangedreven door een 130 pk de Havilland Gipsy Major-motor.
De productie stopte tijdens de Tweede Wereldoorlog na slechts 35 eenheden. In de naoorlogse periode produceerde Stampe et Renard, de opvolger van het bedrijf, echter nog eens 65 vliegtuigen tussen 1948 en 1955 voor de Belgische luchtmacht.
In Frankrijk werd een gelicentieerde versie bekend als de SV-4C geproduceerd door SNCAN, en in Algerije door Atelier Industriel de l'Aéronautique d'Alger, met een gecombineerd totaal van 940 vliegtuigen. Deze naoorlogse SV-4C's werden intensief gebruikt door Franse militaire eenheden als primaire trainers en later door aeroclubs in Frankrijk. Velen werden uiteindelijk tweedehands verkocht aan het Verenigd Koninkrijk en andere landen.
Flying Legends biedt je de kans om deze parel van de Belgische luchtvaarthistorie te vliegen, rechtstreeks vanaf de plek waar het zoveel jaren geleden werd geboren.
Technische details
- Lengte: 10.6 m
- Spanwijdte: 12.2 m
- Hoogte: 2.8 m
- Max. gewicht: 770 kg
- Motor: Havilland Gipsy Major X 4-cylinder piston engine, 108 kW (145 hp)
- Max snelheid: 188 km/u (117 mph, 102 kn)
- Bereik: 420 km (260 mi, 230 nmi)
- Kruissnelheid: 140 km/u (87 mph, 76 kn)